måndag, augusti 20, 2007

Lönsam icke-normativitet?

Under en tid har jag arbetet på ett trapphusboende där det bor unga vuxna som har behov av stöd i sin vardag. Här finns ett brett spektra av problematik och den enda gemensamma faktorn för dem är egentligen att de faller utanför ramen på vad som ses som normalt och normativt. Här blir det onekligen intressant att påminna sig själv om att den som faller inom ramen för den rådande västerländska normen är en medelålders man som är vit och heterosexuell. Det i sin tur innebär att även jag faller utanför ramen för det normativa.

Det som är spännande med att arbeta med dessa människor är att genom att finnas som ett stöd för dem lär jag mig saker om mig sjäv och min egen tillvaro. För någon tid sedan tittade jag och de boende här på filmen I am Sam som bygger på samma tema. En pappa med ett utvecklings funktionshinder kämpar för vårdnaden om sin dotter som blivit omhändertagen eftersom myndigheterna inte anser att han klarar att tillgodose hennes behov. Genom en rad omständigheter får han en neurotisk advokat till sin hjälp. När de båda karaktärerna ställs emot varandra blir det tydligt hur svårt det är att sätta etiketten "normal". Han har ett tydligt funktionshinder och hon är utbildad advokat vilket genast innebär att de ses från olika perspektiv. På ytan ser hennes tillvaro bra ut men på djupet är hon tydligt dysfunktionell och mår dåligt. Tillsammans utmanar de det normativa och pekar på den enkla sanningen att vi alla bara är människor även om våra förmågor varierar. Det är en insikt som jag hoppas att jag genom mitt arbete är en del av att förmedla.

Det känns som om mitt arbete här är både viktigt och betydelsefullt vilket leder mig till frågan: hur skulle detta kunna bli ekonomiskt lönsamt? Frågan ser lika dum ut i skrift som den gjorde i min tanke, man tyvärr är den både relevant och aktuell. I Kungälv som är en av grannkommunerna flaggar den borgerliga alliansen för en utförsäljning av av grupp- och äldreboenden för att klara sig ur det underskott som uppkommit sedan deras maktövertagande. LSS-lagstiftningen innebär visserligen att den som driver en verksamhet får ersättning och gör det möjligt att skapa vinst. Men jag är skeptisk till upplägget. Rent instinktivt känns det som att det bästa för en verksamhet måste vara att drivas genom att verksamheten står i fokus och inte vinsten.

1 kommentar:

Anonym sa...

Roligt att du har börjat skriva. Jag har saknat att läsa dina tankar sedan du var i Namibia och skrev. /Olivia