lördag, mars 01, 2008

Blixtar och dunder!

I förra veckan byttes datorerna på UNAM ut till tunna klienter samt fina plattskärmar. Alla var givetvis mycket glada över detta eftersom datorerna varit allt annat än bra tidigare. Tyvärr fungerade inte den nya tekniken och endast enstaka datorer klarar att alls gå ut på nätet. För min del spelar det inte så stor roll, jag har trots allt råd att åka in till stan och gå på Internetcafé. För studenterna här har det dock rejält stor betydelse och påverkar deras möjligheter till influenser från övriga världen. För den som inte har sattelit finns det nämligen bara två kanaler att tillgå, en amerikansk kristen kanal samt den inhemska kanalen NBC. När det gäller kulturutbyte är ingen av dessa särskilt bra.

Det ar onekligen inte sarskilt trakigt att vara i Namibia. Det har regnat och askat mycket och harom dagen kom askan allt narmre vart hus. Plotsligt nar vi satt i vardagsrummet slog askan ner i vart hus!!!! Strommen gick samtidigt pa hela campus och vi var alla tre ganska uppskramda efterat. Huset och vi mar dock bra forutom lite skramselhicka. I ovrigt fungerar huset bra och ar trevligt att bo i. Vi har till och med ett (eller flera) husdjur, namligen odlor. Minna foreslog att den heter Stefan.

Vi har forresten haft var forsta forelasning i sociologi. Det var dock bara information och det borjar pa riktigt forst om tva veckor. Det som ar lite markligt ar att i var klass pa ca 20 ar vi 5 svenskar och 2 finskor! Trots att det har kannts frustrerande att det drojt sa lange sa tror jag att det kommer att bli riktigt bra.

Imorse var det forresten riktigt kallt nar jag vaknade! Hade sparkat av mig tacket och vaknade av att jag fros. Det ar forsta gangen det har hant har.

I ovrigt kan jag tala om att jag har grym hemlangtan! Vill ha fler nyheter fran hemma! Becka, Anna, Fia och Linda jag saknar era mail och kommentarer!

Inga kommentarer: