tisdag, februari 19, 2008

Liv med andra forutsattningar

I torsdags var jag och halsade pa min kompis Kristine som arbetar pa Roof of Africa. Det var onekligen roligt att traffa henne igen. Fran Maggie hade jag fatt veta att hon fatt ett barn sa jag hade lite presenter till mor och barn med mig. Hennes dotter heter Memory och ar sex manader gammal. Tyvarr far jag inte mojligheten att traffa henne eftersom Kristine varit tvungen att lamna henne hos sin mamma i Owamboland. Tidigare har en kusin kunnat passa barnet, men nu har hon fatt jobb och Kristine har darfor inte nagon annan mojlighet att lamna bort barnet. Kristines mamma bor narmare hundra mil bort och jag lider verkligen med henne. Tank att vara tvungen att lamna bort ditt barn. Hon har dock inte nagot alternativ, men det gor det inte mindre hemskt.

Det skulle ha blivit strejk pa universitetet i fredags, men i sista stund gick utbildningsdepartementet in och loste krisen. 85 procent av fackets medlemmar rostade for en strejk eftersom de inte fatt nagon loneokning pa 5 ar. UNAM har havdat att det inte finns nagra resurser att oka lonerna. Har kan det vara intressant att papeka att rektorn plockar ut narmare en miljon kronor i lon om aret. Nu loste krisen sig genom att utbildningsdepartementet "hittade" hittills okanda resurser som man ger till UNAM.

Nagot annat som ar annorlunda har mot hemma ar tillgangen till internet. Numer har jag daglig tillgang till internet, men det ar en fraga om tala mod nar en sida kan ta sju minuter att ladda. Idag sitter jag dock pa ett internetcafe och skriver sa mycket jag orkar.

Inga kommentarer: