tisdag, februari 19, 2008

Pa semester vid kusten

Strax efter kl.06 pa fredagsmorgonen gav Stina, Minna och jag oss ivag fran campus in till stan. Dar tog vi sedan en buss for att komma till Swakopmund som ligger vid kusten nara 40 mil bort. Vi kom ivag betydligt senare an den utlovade avgansstiden, men vi var trots allt pa gott humor. Pa bussen serverades te, eller skall jag kanske saga varmt sockervatten. Det var det laskigaste te jag nagonsin har provat. Bussen fardades genom ett lanskap som sakta forandrades. Nar vi precis lamnat Windhoek bakom oss mottes vi av en frodig gronska med blommor, gras och mangder av trad. Allt efter att vi fardades forandrades dock landskapet till sten och sand. Vid nagot tillfalle passerade vi en farhjord och hapnade over att de alls kunde vara vid liv eftersom det inte sag ut att finnas nagot bete at dem. Langs vagen fanns ocksa sorgliga skapelser som skulle forestalla bostader. De var byggda av brador, tyg, plast ja allt de kunnat fa tag pa helt enkelt.

Pa halva resan stannade vi i en liten by for att stacka pa benen. Nu var vi i stort sett ute i oknen och hettan var obeskrivlig. Den var intensiv och helt torr.

Efter fyra timmar nadde vi sa var destination Swakompunde. Har svalkade vinden och var mattad med salt. Det kandes faktiskt lite som att komma hem till Bohuslan. Fast om jag tittade at soder var dar valdiga sanddyner och de har vi inte riktigt hemma. Vid kusten hade vi en underbar helg som borjade med en prommenad pa stranden. Vi doppade fotterna men vagade inte bada eftersom vagorna var gigantiska och dar var valdigt stromt. Hotellet vi bodde pa var riktigt fint aven om det lag ganska langt fran centrum. Detta vagdes dock upp av att det lag pa stranden precis vid havet. Rummet som vi fick var egentligen deras smekmanadessvit, vilket vi tyckte var lite lustigt.

Trots att staden ar ganska liten hade vi stora problem med att hitta. Det kandes nastan som om allt flyttade pa sig sa fort vi klev in pa en ny gata. Trots att det var molningt och svalt (eller kanske just darfor) lyckades jag branna mig rejalt och ser riktigt rolig ut. Varst ar pannan som jag som tur ar kan dolja med luggen.

Pa sondags eftermiddagen paborjade vi resan hem. Aven den startade langt efter utsatt tid. Pa resan fick jag se vilda babianer och antiloper vilket var mycket roligt.

Val hemma igen somnade jag gott och sov laaange!!!!! Igar var det plugg igen som vanligt. Jag borjar verkligen komma igang med upsatsen och det kanns bra. Imorgon ar vi lovade att flytta kl.14 och jag langtar verkligen.

Har forresten bokat in min forsta intervju idag!

Swakopmund

Inga kommentarer: